Logistiek

Waar bou ik mijn magazijn?

Door Gian Schiava

Maart 2017

Het hoe en waarom van een veranderende Europese supply chain

Voordat beslissingen kunnen worden genomen over de structuur van een materials handling activiteit, moet een bedrijf goed nadenken over de locatie van het volgende magazijn. De e-commerce heeft het spel voorgoed veranderd en de markten en hun bijbehorende supply chain moeten daarin meegaan.

Gian Schiava onderzoekt enkele recente studies op dit gebied en helpt ons de beste logistieke locaties in Europa te ontdekken.

De locatiekeuze voor een nieuw magazijn is al lastig als het bedrijf in slechts één land operationeel is. In sommige gevallen kiezen bedrijven voor regionale magazijnen met ondersteuning van een centraal distributiecentrum. Soms geniet één groot nationaal distributiecentrum de voorkeur.  Deze keuze wordt door een groot aantal factoren beïnvloed.

Enkele voorbeelden zijn het product assortiment, de infrastructuur, verwachte groei, lokale bouwvoorschriften en natuurlijk de kosten en beschikbaarheid van logistiek vastgoed. Bovendien kunnen niet alle bedrijven zich een compleet nieuw magazijn veroorloven. Het alternatief is de uitbesteding aan een 3pl (‘third party logistics’) dienstverlener, die alle logistieke werkzaamheden, inclusief voorraad aanvulling en facturatie, kunnen overnemen.

Zelfs als het bedrijf alleen lokaal opereert, dan nog is de kans groot dat goederen worden geïmporteerd. Deze worden bijvoorbeeld in het productieproces verwerkt en maken onderdeel uit van de product propositie. Het loont de moeite om de nabijheid van havens of vliegvelden in overweging te nemen of te onderzoeken hoe goederen naar het magazijn kunnen worden vervoerd (weg, rail of lucht).

Bedrijven die in Europa actief zijn, moet met nog meer zaken rekening houden. Wat zijn de beste locaties voor het nieuwe magazijn als je in heel Europa actief bent? Welke factoren wegen het zwaarst bij het maken van deze keuze? Laten we eens een kijkje nemen naar een paar recente onderzoeken en publicaties.

De meest gewilde locaties in Europa

In een onderzoek uit 2016, uitgevoerd door onroerend goedbedrijf Prologis, in samenwerking met business intelligence leverancier Eyefortransport, worden wegetrakteerd op een overzicht van de meest populaire logistieke locaties in Europa:

Warehouse_content_images_750x400_TableDU_1

Top 10 in Europa

Blijkbaar wordt de aantrekkelijkheid van een locatie voornamelijk beïnvloed door: 1) de nabijheid van economische netwerken en strategische toegang tot transport 2) de nabijheid van klanten; en 3) beschikbaarheid en flexibiliteit van arbeid. Figuur 1 toont een zogenaamde ‘heat map’ en toont de intensiteit van de logistieke activiteiten.

Gezien de aanwezigheid van de havens in Rotterdam en Antwerpen, kan het geen verrassing zijn dat de Benelux een leidende rol inneemt. Toch lijkt Centraal en Oost-Europa de achterstand snel in te lopen. Dankzij de nabijheid van grote en relatief welvarende gemeenschappen nemen Ile-de-
France (‘groot Parijs’) en meerdere locaties in Duitsland een prominente plek in op de ranglijst.

Het onderzoek benadrukt dat het vinden van het juiste evenwicht tussen opslag- en transportkosten de belangrijkste uitdaging blijft voor bedrijven. Het is een van de redenen waarom magazijn exploitanten verwachten dat bedrijven hun operaties verder zullen consolideren. Het komt erop neer dat de Europese distributienetwerken in toenemende mate de rol van nationale of lokale netwerken gaan overnemen. Aanleiding voor veranderingen zijn vooral de algemene economische verwachtingen en marktontwikkelingen (zoals outsourcing!) Of zelfs onverwachte gebeurtenissen als de Brexit of de verkiezing van Trump. Maar op de micro-economisch niveau zien we vooral factoren als de brandstofprijzen, de beschikbaarheid van personeel en de lokale lonen.

Warehouse_content_images_750x400_DU_1

Een overzicht van de belangrijkste locaties in Europa

Simpel gesteld zullen de Europese distributienetwerken in toenemend mate de rol van de nationale of lokale netwerken overnemen.

Onderzoeken van het Nederlandse Supply Chain Management (SCM) laten bevindingen zien die vergelijkbaar zijn met die van Prologis. Ook zij zien een sterke economische groei in Centraal- en Oost-Europa.

Die opkomst wordt maar ten dele verklaard door de lage lonen. Meer significant lijkt de toegenomen goederenstroom vanuit Azië via de Zwarte Zee of over land via de Trans-Siberische spoorverbinding, en daardoor wordt de opkomst van nieuwe logistieke knooppunten in Centraal-Europa versnelt. Ook zorgt het snel groeiende BNP (Bruto Nationale Product) in deze regio voor een toegenomen vraag naar consumentengoederen. Deze komen ook aan via opkomende havens als Sint-Petersburg aan de Baltische zee
en Novorossiejsk aan de Zwarte Zee. Tenslotte signaleert het SCM de groei van Valencia, Malta en Istanbul.

Steeds meer de lucht in?

De trend voor consolidatie kan tevens de omvang van het magazijn zelf beïnvloeden. Als de vraag naar moderne, efficiënte distributiecentra toeneemt zullen we waarschijnlijk ook getuige zijn van de opkomst van hogere magazijnen. Volgens Amerikaans vastgoedspecialist CBRE, kunnen we een doorbraak van hoogbouwmagazijnen en magazijnen met meerdere verdiepingen in Europa verwachten.

De eerste verklaring is geen verrassing: de beperkte beschikbaarheid van grond en / of de hoge grondprijzen. Echter, deze factoren bestaan al decennia in Europa. Het lijkt er meer op de groeiende rol van het orderpicken in het magazijn doorslaggevend gaat worden.

Het e-commerce kanaal heeft de orderpicktijden behoorlijk verkort en het magazijn is veranderd in een productiefaciliteit. Aangezien orderverzamelen relatief kostbaar is, zijn bedrijven nu volop op zoek naar mogelijkheden om dit proces zo effectief mogelijk te laten verlopen.

Rollenbanen, label- en verpakkingsmachines, software voor voorraadbeheer; zij dragen allemaal bij aan een sneller proces. Maar de echte winsten in productiviteit worden geboekt in de hoogte. Smalle gangsystemen zorgen ervoor dat er meer goederen met vierkante meter kunnen worden opgeslagen.  De reachtruck of smalle gangentruck vervangen de conventionele heftruck. De andere optie, bouwen in meerdere verdiepingen binnen hetzelfde pand, is vooral van toepassing van kleinere goederen, vaak in legbordsystemen in combinatie met rollenbanen en lift systemen.

CBRE signaleert ook de trend naar meer city logistiek; een ontwikkeling waarbij magazijnen aan de rand van de grote steden verrijzen. Vooral bij grotere conglomeraties worstelt een logistieke vaak om de zogenaamde laatste mijl snel af te leggen. Consumenten kunnen dan beter bediend worden middels verticale opslagfaciliteiten. Deze zijn vaak geautomatiseerd, hetgeen ten goede komt aan de toegankelijkheid en snelheid van uitleveren.

 

Warehouse_content_images_750x400_1

De Cat® NR14-25N2 reachtruck is ideaal voor het werken in de smalle gangpaden van het moderne magazijn.se.

Magazijnstellingen met smallere gangen bieden meer opslagcapaciteit per vierkante meter. In deze opstellingen vervangen reachtrucks of man-up trucks de meer traditionele heftrucks.

Altijd weer anders

Het Europese logistieke landschap is altijd dynamisch geweest, maar de recente economisc ontwikkelingen hebben het tempo verder opgeschroefd. Logistieke hubs ontstaan opplaatsen die wij enkele decennia geleden nog a onderontwikkeld beschouwden en dit zal welvaart en nieuwe banen naar deze regio’s brengen. Detraditionele logistieke centra en hun achterliggend supply chains zullen zichzelf opnieuw moeten uitvinden om hun bestaansrecht te continueren

Print